expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

23.10.12

Άρειος Πάγος...ο βράχος των δολοφόνων και του Απόστολου Παύλου




Είναι μοναχά ένας βράχος, κι όμως έχει δώσει το όνομά του στο ανώτατο ακυρωτικό δικαστήριο της χώρας. Πάνω του έχουν σταθεί διαβόητοι δολοφόνοι της αρχαίας Αθήνας και εκεί λέγεται ότι έκανε το πρώτο του κήρυγμα στην Αθήνα ο Απόστολος Παύλος. 
Πόσοι όμως γνωρίζουν την ιστορία του λοφίσκου - ύψους μόλις 115 μ. - που βρίσκεται στο δεξί χέρι όσων απολαμβάνουν τη θέα από τα Προπύλαια, στη βορειοδυτική πλευρά του Ιερού Βράχου;
Ο κατηγορούμενος στην πρώτη δίκη ανθρωποκτονίας έδωσε το όνομά του στον Αρειο Πάγο: ο θεός του πολέμου Αρης, που σκότωσε τον γιο του Ποσειδώνα Αλιρρόθιο. Το σφάλμα του θύματος; Είχε βιάσει την κόρη του δράστη Αλκίππη. Οι ολύμπιοι θεοί πήραν τον ρόλο του δικαστή και ως χώρος δικαστηρίου ορίστηκε τούτος ο βράχος ανάμεσα στην Ακρόπολη και την Πνύκα.

Αίμα μεν, αλλά όχι φόνο, κρύβει μια άλλη δοξασία για το πώς ο βράχος πήρε το όνομά του. Εκεί θέλει ο μύθος να θυσίασαν οι Αμαζόνες προς τιμήν του πατέρα τους, του θεού Αρη, και μάλιστα οι θυσίες αυτές ήταν οι πρώτες που έγιναν στην Αττική προς τιμήν του συγκεκριμένου θεού.

Μια τρίτη εκδοχή θέλει τον βράχο να βαφτίζεται όχι από τον πολεμόχαρο θεό, αλλά από το ιερό των Αρών, των χθόνιων θεοτήτων που εκδικούνταν τους φονιάδες και συνήθως αποκαλούνταν Ερινύες, Σεμνές ή και Ευμενίδες σε μια προσπάθεια εξευμενισμού τους και κατοικούσαν στις σπηλιές και τα ανοίγματα του βράχου.

Οποιος κι αν ήταν ο «νονός» του βράχου, το θέμα είναι ότι φιλοξένησε την Αθηναϊκή Βουλή, το όργανο δηλαδή που αποτελούσε την εξέλιξη του συμβουλίου το οποίο περιστοίχιζε κάποτε τους μυκηναίους βασιλείς και είχε τον έλεγχο της πολιτικής εξουσίας. Αποτελούνταν δε από ισόβια μέλη της αριστοκρατίας που είχαν δοκιμαστεί με επιτυχία στην άσκηση της εξουσίας. Ολα αυτά βεβαίως ώς τις δημοκρατικές μεταρρυθμίσεις του 462 π.Χ., οπότε ο έλεγχος των αρχόντων πέρασε στα χέρια της Εκκλησίας του Δήμου. Ο Αρειος Πάγος έχει πλέον μόνο δικαστική εξουσία. Και ο υποβιβασμός του προκαλεί την μήνιν όσων έχασαν πολιτική δύναμη με αποτέλεσμα ο εμπνευστής της μεταρρύθμισης, Εφιάλτης, να δολοφονηθεί.

Ιδανικός τόπος για δίκες φόνων - υπαίθριος ώστε να μη βρεθούν δικαστές και δράστης ταυτοχρόνως σε κλειστό χώρο και κινδυνεύσουν να μολυνθούν από τον μιασμένο δολοφόνο - υποδέχτηκε και τον Ορέστη, ο οποίος κατέφυγε στον Αρειο Πάγο για να δικαστεί για τον φόνο της συζυγοκτόνου μητέρας του Κλυταιμνήστρας. Αθωώθηκε δε χάρη στην ψήφο της θεάς Αθηνάς.

Δύο αλάξευτες πέτρες αποτελούσαν τον βασικό εξοπλισμό του δικαστηρίου. Στη μία - της ύβρεως - στεκόταν ο δράστης. Στην άλλη - της αναιδείας - πατούσε ο κατήγορος, διότι αναίδεια σημαίνει ασπλαγχνία και ο κατήγορος ζητούσε τιμωρία χωρίς έλεος για τον δολοφόνο.

Εκτός των ανθρωποκτονιών όμως στον Αρειο Πάγο εκδικάζονταν και υποθέσεις που σχετίζονταν με ξένες λατρείες. Οι δικαστές καλούνταν τότε να αποφανθούν κατά πόσο αντιτάσσονταν οι καινούργιες θεωρίες με την ισχύουσα παράδοση. Αυτή είναι και η αιτία που ο Απόστολος Παύλος κλήθηκε να παρουσιαστεί στον Αρειο Πάγο περί το 50 μ.Χ. για να μιλήσει για τον χριστιανισμό (αν και άλλη άποψη υποστηρίζει πως παρουσιάστηκε στην Αρχαία Αγορά), ομιλία που δεν είχε και ιδιαίτερη απήχηση καθώς μόνο δύο από όσους τον άκουσαν ασπάστηκαν τη νέα θρησκεία: ο πρόεδρος του δικαστηρίου Διονύσιος Αρεοπαγίτης - πρώτος επίσκοπος και πολιούχος της Αθήνας - και μία γυναίκα ονόματι Δάμαρις.

Στα χρόνια των Ρωμαίων ο βράχος γίνεται έδρα πολυτελών επαύλεων, που είχαν χαρακτήρα και φιλοσοφικών σχολών, ενώ πολλούς αιώνες αργότερα - γύρω στον 16ο αιώνα - την κορυφή του στέφει μια τρίκλιτη βασιλική προς τιμήν του Διονυσίου Αρεοπαγίτη. Ωστόσο καθοριστικός για την εικόνα του φαίνεται πως υπήρξε ένας σεισμός που έπληξε την Αθήνα το 1701. Τότε εκτιμάται πως ο ναός γκρεμίστηκε, τα ιερά που βρίσκονταν στις παρυφές του εξαφανίστηκαν και το τοπίο άλλαξε άρδην, αποκτώντας την εικόνα που έχουμε σήμερα.

- Πάγος σημαίνει βράχος. Προέρχεται από το ρήμα «πήγνυμι» που σημαίνει «στερεώνω, παγώνω».

- Η σχέση του Αρη με τον βράχο δεν αποκλείεται να προκύπτει και από τη στρατηγικής σημασίας θέση που είχε σε σχέση με την άμυνα της Ακρόπολης.

- Στη βόρεια κλιτύ του λόφου έχει εντοπιστεί νεκροταφείο που χρονολογείται περί το 1600 π.Χ. και εικάζεται πως πρόκειται για το αρχαιότερο της αρχαίας Αθήνας.





Ξενοδοχείο με… άρωμα κρασιού



Πώς από παλιά βαρέλια κρασιού μπορείς να φτιάξεις ενοικιαζόμενα δωμάτια…


Στην Ολλανδία υπάρχει ένα διαφορετικό ξενοδοχείο που δε μετρά τη χωρητικότητα του σε κλίνες, αλλά σε… λίτρα. Είναι το De Vrouwe van Stavoren Hotel, το οποίο μετέτρεψε  τέσσερα παλιά βαρέλια κρασιού σε δίκλινα δωμάτια που παρέχουν τις βασικές ανέσεις στους πελάτες τους. 


















Καταρράκτες Ιγκουασού: Το υδάτινο μεγαλείο


Ομιχλώδης μυστηριακή ατμόσφαιρα από 272 καταρράκτες στο «τριεθνές» Βραζιλίας - Αργεντινής - Παραγουάης

Καταρράκτες Ιγκουασού: Το υδάτινο μεγαλείο

Λένε ότι μια φωτογραφία είναι χίλιες λέξεις. Ωστόσο όσες φωτογραφίες κι αν τράβηξα, όσες φωτογραφίες κι αν είδα, όσες περιγραφές κι αν διάβασα, δύσκολα μπορούν να περιγράψουν αυτό το μεγαλειώδες θέαμα. Στην αμερικανοϊνδιάνικη διάλεκτο, Ιγκουασού σημαίνει «Μεγάλα Νερά» και αφορά τόσο τα ποτάμια όσο και τους καταρράκτες. Και πράγματι: με ροή 10.000 κυβικά μέτρα το δευτερόλεπτο, η οποία όταν είναι γεμάτοι αγγίζει τα 30.000 κυβικά μέτρα το δευτερόλεπτο, οι 272 καταρράκτες προσφέρουν μια μοναδική εικόνα, σηκώνοντας ένα τρομερό βουητό που ολοένα δυναμώνει, ενώ εκατομμύρια μικρά σταγονίδια εκτοξεύονται δημιουργώντας μια ομιχλώδη μυστηριακή ατμόσφαιρα που κάθε τόσο διακόπτεται από κάποιο πολύχρωμο ουράνιο τόξο. Η πτήση με το μικρό ελικόπτερο πάνω από τους καταρράκτες ήταν μοναδική εμπειρία, με το φυλλοκάρδι μας να τρέμει μήπως το «καταπιούν» τα ορμητικά νερά. Στη συνέχεια, το περπάτημα νωρίς το πρωί στο δάσος, με τους ήχους των πουλιών, τους ζωηρούς παπαγάλους και τα τουκάν με την τεράστια μύτη... Πόσο χαιρόμασταν όταν ανακαλύπταμε κάποια χρωματιστή πεταλούδα ανάμεσα στις άγριες ορχιδέες ή ένα μικρό ελαφάκι να μας παρατηρεί δειλά μισοκρυμμένο πίσω από κάποια φτέρη... Αργότερα πήραμε το πλοιάριο για ράφτινγκ ανάμεσα στους καταρράκτες και όταν ακουμπήσαμε τον «Λαιμό του Διαβόλου» γυρίσαμε με σχεδόν τρεμάμενα πόδια από τη συγκίνηση, συνειδητοποιώντας ακόμη μια φορά τη μικρότητά μας απέναντι στο Μεγαλείο της Φύσης.
Ο θρύλος του Ιγκουασού
Μια φορά κι έναν καιρό ήταν μια πανέμορφη Ινδιάνα που τη λέγαν Ναϊπί. Η Ναϊπί ήταν τόσο όμορφη που ακόμη και τα νερά του ποταμού σταματούσαν να κυλούν κάθε φορά που καθρεφτιζόταν, μη και ταράξουν τη θεσπέσια εικόνα της. Ετσι η φυλή της αποφάσισε να τη θυσιάσει στον θεό-φίδι Μ' Μπόι. Ομως ο πολεμιστής Ταρομπά, τρελός από έρωτα για τη Ναϊπί, την έκλεψε και ο θεός-φίδι θύμωσε τόσο πολύ που σύρθηκε μέσα από τη γη σχίζοντάς τη και δημιουργώντας το φαράγγι όπου πέφτουν οι καταρράκτες. Τότε η Ναϊπί πέτρωσε και ο Ταρομπά έγινε φοίνικας να την κοιτάζει από ψηλά, θλιμμένος που δεν μπορεί να την αγγίξει... Χιλιάδες χρόνια πριν οι καταρράκτες ανακαλυφθούν από τους λευκούς ήταν τόπος ταφής των Ινδιάνων Γκουαρανί και Παραγκουάς. Ο ισπανός κατακτητής Ντον Αλβάρ Νουνιές, γνωστός με το παρατσούκλι «Καμπέθα ντε Βάκα», δηλαδή «αγύριστο κεφάλι» (κεφάλι αγελάδας κυριολεκτικά) λόγω του πείσματός του ανακάλυψε τους καταρράκτες το 1541 στον δρόμο από τη Σάντα Καταρίνα στην Ασουνσιόν. Τους ονόμασε «Σάλτος ντε Σάντα Μαρία» όμως το όνομα ατόνησε και επανήλθε το παλαιότερο που σημαίνει «Μεγάλα Νερά». Το 1986 η UNESCO συμπεριέλαβε την περιοχή στη λίστα με τα Μνημεία Πολιτιστικής Κληρονομιάς. Οι περίφημοι Καταρράκτες του Ιγκουασού βρίσκονται περίπου 20 χλμ. ανατολικά της διασταύρωσης των ποταμών Παρανά και Ιγκουασού, στο σημείο του τριεθνούς που σηματοδοτεί ο οβελίσκος.

Το Εθνικό Πάρκο Ιγκουασού και οι καταρράκτες
Προς το τέλος της Ροντόβια ντας Καταράτας, βρίσκεται η είσοδος του Εθνικού Πάρκου Ιγκουασού όπου εκεί στεγάζεται και το Μουσείο Χλωρίδας και Πανίδας. Καταλαμβάνει 185.000 εκτάρια δάσους που κάποτε κάλυπτε όλη τη λεκάνη του Παρανά. Δάσος βροχής με πλούσια πανίδα όπου ξεχωρίζουν 300 είδη πουλιών, δρυοκολάπτες, τουκάν και μακάου, 44 είδη θηλαστικών, τζάγκουαρ, διάφορα αρπακτικά καθώς και πάνω από 1.400 είδη πεταλούδων. Στην καρδιά του δάσους βρίσκονται οι 272 καταρράκτες - ορισμένοι ύψους πάνω από 80 μέτρα που εκτείνονται κατά μήκος 2.700 μέτρων. Ο ποταμός Ιγκουασού πηγάζει από την πρωτεύουσα της Πολιτείας Παρανά, Κουριτίμπα, σε υψόμετρο 900 μέτρων, διασχίζει όλη την Πολιτεία, χύνεται στους καταρράκτες και τέλος ενώνεται με τον ποταμό Παρανά. Για να περιηγηθείτε στο Πάρκο θα χρειαστείτε ειδική άδεια. Φυσικά είναι πολύ εντυπωσιακό όταν γεμίζουν οι καταρράκτες κατά τη βραζιλιάνικη καλοκαιρινή περίοδο, δηλαδή από τον Δεκέμβριο ως τον Φεβρουάριο, όμως κάθε εποχή έχει και τη χάρη της.
Οι καταρράκτες
Η περιοχή μοιράζεται ανάμεσα στη Βραζιλία και στην Αργεντινή και η περιήγηση γίνεται και στις δύο πλευρές. Από τους 19 μεγαλύτερους καταρράκτες, οι τρεις ανήκουν στη Βραζιλία όπως ο Φλοριάνο και οι υπόλοιποι 16 στην Αργεντινή όπως ο Γκαργκάντα ντου Ντιάμπλο (Λαιμός του Διαβόλου). Για μια κοντινή περιήγηση έχουν κατασκευαστεί μεταλλικά γεφυράκια τα οποία ακολουθείτε φορώντας πάντα τα αδιάβροχα αφού τα αιωρούμενα σταγονίδια εισχωρούν παντού.

Η βραζιλιάνικη πλευρά
Αν και στην πλευρά αυτή ανήκουν 1.550 τ. χλμ. δάσους βροχής, οι μεγάλοι καταρράκτες είναι μόλις τρεις, χωρίς να παύουν όμως να είναι εντυπωσιακοί. Στην πλευρά της Βραζιλίας θα απολαύσετε την καταπληκτική πανοραμική θέα από ψηλά. Θα περπατήσετε στον πύργο του παρατηρητηρίου, στους καταρράκτες Φλοριάνο και στη συνέχεια στους Σάντα Μαρία. Το μονοπάτι θα σας φέρει και κοντά στον Λαιμό του Διαβόλου. Μπορείτε επίσης να πάρετε την πτήση με το ελικόπτερο ή το πλοιάριο για το κέντρο του καταρράκτη.

Η αργεντίνικη πλευρά
Η είσοδος στο κομμάτι του πάρκου της Αργεντινής απέχει 18 χλμ. από το Πουέρτο Ιγκουασού. Μπορείτε να επιλέξετε τρεις διαφορετικές διαδρομές για την περιήγησή σας: την Πασέιος Ινφεριόρες, την Πασέιος Σουπεριόρες και την Γκαργκάντα ντου Ντιάμπλο που είναι και η πιο εντυπωσιακή. Η πρώτη θα σας δώσει μια εικόνα από έναν κυκλικό διάδρομο περιπάτου μήκους 1,5 χιλιομέτρου κάτω από τους καταρράκτες ενώ μπορείτε να πάρετε το βαρκάκι μέχρι το Ισλα Σαν Μαρτίν για κοντινότερες εικόνες. Η δεύτερη διαδρομή οδηγεί σε τσιμεντένιο μονοπάτι πίσω από καταρράκτες μέχρι τον Σάλτο Αντάν ι Εύα. Στην τρίτη διαδρομή θα πάρετε το μικρό πουλμανάκι μέχρι το Πουέρτο Κανόας και από εκεί το πλοιάριο για ράφτινγκ μέχρι τον Λαιμό του Διαβόλου, όπου 13.000 κυβικά μέτρα νερού το δευτερόλεπτο χύνονται ορμητικά από 90 μέτρα ύψος σε 14 σημεία καταρρακτών. Το κομμάτι του δάσους βροχής που ανήκει στην Αργεντινή έχει εμβαδόν 550 τ. χλμ., με πλούσια χλωρίδα όπου 2.000 διαφορετικά είδη φυτών απλώνονται σε έξι διαφορετικά επίπεδα, από φτέρη και θάμνους στα χαμηλά μέχρι πανύψηλα δέντρα και κληματίδες, ενώ η πανίδα περιλαμβάνει μεταξύ άλλων πεταλούδες, τρυποκάρυδους, παπαγάλους, κολιμπρί, ορχιδέες, σαύρες, αράχνες, τέσσερα είδη τουκάν, ρακούν, καϊμάν, αρμαντίγιος κ.ά.
Το σαφάρι «Μακούκο»
Στη μεριά της Βραζιλίας αφού διασχίσετε τμήμα του Πάρκου με τα ειδικά τρενάκια και περπατήσετε για λίγο μέσα στο δάσος, θα φορέσετε τα ειδικά αδιάβροχα και βεβαίως τα σωσίβια για να επιβιβαστείτε στα πλοιάρια του ράφτινγκ. Η διαδρομή περιλαμβάνει ανάβαση του ποταμού Ιγκουασού κόντρα στο ρεύμα μέχρι τους καταρράκτες. Στο κορυφαίο σημείο της διαδρομής, θα βρεθείτε στη μέση του καταρράκτη Γκαργκάντα ντου Ντιάμπλο, δηλαδή «Λαιμός του Διαβόλου», όπου το νερό πέφτει από 90 μέτρα ύψος με τρομακτική ορμή και φοβερό θόρυβο που θα βιώσετε από πολύ κοντά και που ανήκει στην αργεντίνικη πλευρά. Φυσικά θα βραχείτε σχεδόν ως το κόκαλο όσο και να τυλιχθείτε καλά με το αδιάβροχο.
Στο Πάρκο των Πουλιών
Πέντε εκτάρια φυσικού ημιτροπικού δάσους αποτελούν αυτό το θαυμάσιο πάρκο που προσκαλεί ορνιθολόγους, οικολόγους, φωτογράφους, παρατηρητές πουλιών αλλά και απλώς περίεργους τουρίστες να θαυμάσουν 800 διαφορετικά είδη πουλιών (είτε αυτόχθονα είτε από άλλες ηπείρους) που ζουν και κυκλοφορούν ελεύθερα. Αγαπημένα στους επισκέπτες τα τουκάν, τα φλαμίνγκο, οι πεταλούδες και οι πολύχρωμοι παπαγάλοι. Το Πάρκο, που βρίσκεται κοντά στους καταρράκτες, διαθέτει εγκαταστάσεις όπως εστιατόριο και κατάστημα. Μην ξεχάσετε να φέρετε μαζί σας κιάλια και να ηχογραφήσετε τους όμορφους ήχους του δάσους.
Το φράγμα Ιταϊπού - «Η πέτρα που τραγουδάει»
Ιταϊπού στα ινδιάνικα σημαίνει η «πέτρα που τραγουδάει» και έτσι ονομαζόταν το μικρό νησάκι στη μέση του ποταμού Παρανά που απέχει 18 χλμ. από την πόλη Φοζ ντου Ιγκουασού. Οι διαπραγματεύσεις μεταξύ Βραζιλίας και Παραγουάης ανάγονται στη δεκαετία του 1960 προκειμένου να δημιουργηθεί αυτή η μεγάλη υδροηλεκτρική μονάδα.Το προσύμφωνο υπεγράφη στις 26 Απριλίου 1966 και στη συνέχεια αφού ρυθμίστηκαν όλες οι λεπτομέρειες, αρχές Μαΐου του 1975, ξεκίνησε η κατασκευή. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη μονάδα υδροηλεκτρικής ενέργειας στο κόσμο και ανήκει από κοινού στη Βραζιλία και στην Παραγουάη. Παράγει το 25% της ενέργειας που χρειάζεται η Βραζιλία και το 91% της Παραγουάης και έχει χαρακτηριστεί από το αμερικανικό περιοδικό «Popular Mechanics» και την Αμερικανική Ομοσπονδία Πολιτικών Μηχανικών ως ένα από τα επτά θαύματα του σύγχρονου κόσμου.
Ο ρυθμός της κατασκευής του Ιταϊπού ήταν αντίστοιχος με ένα εικοσαώροφο κτίριο κάθε 55΄. Το τσιμέντο που χρησιμοποιήθηκε θα επαρκούσε να κτιστούν 210 γήπεδα ποδοσφαίρου σαν το Μαρακανά της Βραζιλίας. Το χώμα και τα βράχια που ανασκάφηκαν αντιστοιχούν δύο φορές το μέγεθος του Λόφου της Ζάχαρης του Ρίο ντε Τζανέιρο. Το σίδερο και το ατσάλι που χρησιμοποιήθηκαν θα μπορούσαν να φτιάξουν 380 Πύργους του Αϊφελ, ενώ το ύψος του κεντρικού φράγματος ισοδυναμεί με εκείνο ενός ουρανοξύστη 65 ορόφων. Με μήκος 200 χλμ. και πλάτος 7 χλμ., η λίμνη του - μια από τις μεγαλύτερες τεχνητές λίμνες του κόσμου - γέμισε σε 14 μόλις μέρες. Στις όχθες της δημιουργήθηκαν τεχνητές παραλίες όπου γίνονται θαλάσσια σπορ, ενώ 170 είδη ψαριών και 1.600 τόνοι αλιευμάτων την καθιστούν πιο παραγωγικό τόπο σε όλη την περιοχή του Παρανά.
Το έργο άνοιξε τις πύλες του στους επισκέπτες από το 1977 και ξεπερνούν σήμερα τα 12 εκατομμύρια. Ο χώρος είναι ανοιχτός προς όλους και τους υποδέχονται στο Κέντρο Επισκεπτών. Εκεί γίνεται ενημέρωση και η ξενάγηση συνεχίζεται στα κυριότερα σημεία ενδιαφέροντος. Φτάνοντας στο φράγμα, το βλέμμα σας τραβάει το πάνελ «Μπαρατζέιρο» του καλλιτέχνη Πότι Λατσαρότο, από την Πολιτεία Παρανά, που δημιουργήθηκε από κεραμικά πλακίδια το 1998 προς τιμήν των ανώνυμων εργατών που εργάστηκαν για την κατασκευή αυτού του κολοσσιαίου έργου.
πρόσβαση
Στο διεθνές αεροδρόμιο «Φοζ ντου Ιγκουασού» θα φτάσετε με την Iberia μέσω Μαδρίτης και Σάο Πάολο ή με την Alitalia μέσω Ρώμης και Σάο Πάολο. Επιπλέον γίνονται πτήσεις προς Ρίο ντε Τζανέιρο, Ασουνσιόν και Μπουένος Αϊρες, οπότε μπορείτε να διοργανώσετε άνετα τη διαδρομή του ταξιδιού σας στην περιοχή. Αν δεν πηγαίνετε μέσω οργανωμένου προγράμματος ταξιδιωτικού γραφείου ώστε να σας περιμένει πούλμαν, υπάρχει καλά οργανωμένο συγκοινωνιακό δίκτυο όπου μετακινείστε άνετα με τα τοπικά λεωφορεία όχι μόνο από και προς το αεροδρόμιο αλλά και στη βραζιλιάνικη ή αργεντίνικη πλευρά των καταρρακτών, αλλά και στο φράγμα Ιταϊπού.
διαμονή
Σίγουρα το ομορφότερο και πιο αρχοντικό ξενοδοχείο είναι το «Iguazu Grand Hotel» (Ruta 12, Km 1640, Puerto Iguazu, τηλ. 0054 3757 498050) και βρίσκεται στην πλευρά της Αργεντινής κοντά στα σύνορα με τη Βραζιλία, απέχοντας μόλις 18 χλμ. από το Εθνικό Πάρκο Ιγκουασού. Στην καρδιά του Πουέρτο Ιγκουασού βρίσκεται το απλό αλλά αξιοπρεπές «Hotel Saint George» (Av. Cordoba 148, hotelsaintgeorge.com, τηλ. 0054 03757) που διαθέτει αρκετές ανέσεις. Στην πλευρά της Βραζιλίας το «Hotel International Foz» (Rua Almirante Barroso, 2006, Foz do Iguacu, Parana, internationalfoz.com.br, τηλ. 0045 521 4100). Ο μοντέρνος ουρανοξύστης στο κέντρο της πόλης Φοζ που έχει 214 πολυτελή δωμάτια διαθέτει όλες τις ανέσεις.
φαγητό
Στην περιοχή του Ιγκουασού συναντώνται τρεις χώρες: Βραζιλία - Αργεντινή - Παραγουάη, οπότε θα έχετε την ευκαιρία να απολαύσετε πιάτα και από τις τρεις τοπικές κουζίνες. Φυσικά θα βρείτε τη βραζιλιάνικη «φεϊζοάδα» που αποτελείται από μαύρα φασόλια, διάφορα είδη χοιρινού κρέατος, παστά και λουκάνικα, με σκόρδο και διάφορα μυρωδικά, ενώ δεν θα στερηθείτε τα νόστιμα κρέατα της Αργεντινής με τις τεράστιες μπριζόλες «τσουλέτας» και τις παραδοσιακές ψησταριές «παρίγιας». Οι πιατέλες στο τραπέζι θα έρχονται γεμάτες με ποικιλίες κρεατολιχουδιών «παριγιάδας» όπως τα «τσιντσουλίνες» και τα «τρίπα γκόρντα» (μικρά και μεγάλα εντόσθια), τα «ρικόνες» (συκωτάκια), αλλά και «μορσίγια» (λουκάνικο με αίμα). Από την Παραγουάη έρχεται το «τσιβίτο» που είναι σάντουιτς με μπριζόλα, με τυρί μαρούλι και ντομάτα, και το «τσιβίτο αλ πλάτο» που είναι μεγαλύτερη μπριζόλα με τηγανητό αβγό από πάνω με πατατοσαλάτα, πράσινη σαλάτα και τσιπς. Βεβαίως και εδώ κυριαρχεί η δημοφιλής καϊπιρίνια - το κοκτέιλ από «κατσάσα» (ρούμι ζαχαροκάλαμου), με πράσινο λεμόνι, ζάχαρη και θρυμματισμένο πάγο - και τα περίφημα αργεντίνικα κόκκινα κρασιά.




18 λίμνες στην καρδιά της ερήμου



Οι Ounianga Lakes είναι ένα σύμπλεγμα 18 λιμνών που βρίσκονται στην καρδιά της ερήμου Σαχάρας, σε μια εξαιρετικά άνυδρη περιοχή στο βόρειο Τσαντ.


Οι μέσες ετήσιες βροχοπτώσεις είναι όχι περισσότερο από 2 mm. Η διατήρησή τους εξαρτάται από τον όγκο των νερών που υπάρχουν «αποθηκευμένα» υπόγεια της ερήμου και έπεσαν στην περιοχή αυτή κατά τους αρχαίους χρόνους, όταν το κλίμα της Σαχάρας ήταν πολύ πιο υγρό από ό, τι είναι σήμερα.




 «Χιλιάδες χρόνια πριν, η περιοχή ήταν μια ενιαία μεγάλη λίμνη», λένε οι επιστήμονες, «ενώ με την πάροδο των χρόνων το κλίμα άλλαξε και η λίμνη συρρικνώθηκε. Επιπλέον, μεγάλοι όγκοι άμμου χώρισαν τη μεγάλη αυτή λίμνη σε πολλές μικρότερες. Οι 18 λίμνες είναι αυτές που παραμένουν εκεί σήμερα, δημιουργώντας ένα εντυπωσιακό τοπίο».




 Επειδή στην περιοχή επικρατούν καθόλη τη διάρκεια του έτους υψηλές θερμοκρασίες και δυνατοί άνεμοι, οι ρυθμοί εξάτμισης του νερού των λιμνών είναι μεγάλοι. Παρόλα αυτά η υπόγεια κοίτη είναι αρκετά μεγάλη για να εξακολουθεί να παρέχει αρκετό νερό στις λίμνες, χωρίς ιδιαίτερο πρόβλημα.




 Αξίζει να σημειωθεί ότι αυτό το υπόγειο υδρολογικό σύστημα είναι το μοναδικό στον κόσμο που έχει βρεθεί να υπάρχει σε ένα τέτοιο άγονο και ερημικό περιβάλλον, όπως είναι αυτό της Σαχάρας, και συμπεριλαμβάνεται στα Μνημεία Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO.









































Κοίτα να δεις, τι υπάρχει εκεί έξω







Σόου κεραυνών στο Γκραντ Κάνιον




Μικρή δόση ακροφοβίας




Το πιο γεμάτο τρένο. Ever.




Η γαλάζια λίμνη. Εκουαδόρ.


Εντωμεταξύ στο Σικάγο...






Σύνορα μεταξύ Η.Π.Α. και Μεξικό. Στα αριστερά οι Ηνωμένες Πολιτείες.




Easy rider




Κάπου στη Νορβηγία.




Σπήλαιο... πάγου. Ισλανδία.




Παρίσι.




Κάτι λείπει, αλλά όλα οκ... Το δέντρο που τρέχει. 




Οι... παραλίες της Αυστραλίας. Δεν έχουν λεφτά να βάλουν ομπρέλες!




Aogashima. Ιαπωνικό, ηφαιστειακό νησί.




Ντουμπάι.







Μαρόκο, η χώρα των θαυμάτων



Μαροκο, η χωρα των θαυματων


Mαρακές, Φεζ, Ουαρζαζάτ, Ρισσάνι. Και μόνο τα ονόματα φέρνουν στο μυαλό σκηνές από τα παραμύθια της Χαλιμάς. Χαθείτε μέσα στα σουκ, αφουγκραστείτε τους ήχους των τυμπάνων πίνοντας τσάι με μέντα και πετάξτε με το χαλί του Αλαντίν στο μαγευτικό Μαρόκο.
Το Μαρόκο είναι ένα κράτος με 30 εκατομμύρια κατοίκους στο βορειοδυτικό άκρο της Αφρικής, μόλις μια ανάσα από την Ευρώπη. Από τα νότια έως τα βόρεια, οι εντυπωσιακές παραλίες, τα βουνά του Άτλαντα, τα τρεχούμενα νερά και οι οάσεις μέσα στην απέραντη έρημο των Βέρβερων και των Τουαρέγκ συνθέτουν ένα πανέμορφο, εξωτικό παραμύθι. Κάποιοι λένε πως είναι μια χώρα για όλες τις εποχές και όλες τις αισθήσεις, ένας τόπος με αυτοκρατορικά μνημεία, πολύβουες αγορές και έντονο αραβικό στοιχείο, με ιστορία που χάνεται στα βάθη των αιώνων.



ΜΑΡΑΚΕΣ, Η ΚΟΚΚΙΝΗ ΠΟΛΗ

Πρώτος σταθμός του ρεπορτάζ μας και αφετηρία της περιπλάνησής μας στη χώρα, το πλούσιο σε παράδοση Μαρακές. Είναι ηλιοβασίλεμα. Τα τείχη γύρω από την Παλιά Πόλη χρωματίζονται από ένα λαμπερό κόκκινο φως και μοιάζουν να δονούνται.
Ο ήλιος πέφτει και σιγά σιγά αρχίζει να βγαίνει το φεγγάρι. Δεν χάνουμε την ευκαιρία και νοικιάζουμε με €20 μια άμαξα για να κάνουμε μια βόλτα, με σκοπό να φτάσουμε μέχρι την Τζεμάα Ελ Φνα (στα ελληνικά σημαίνει «συγκέντρωση των νεκρών»), ένα από τα μεγαλύτερα και εντυπωσιακότερα παζάρια του κόσμου. Κατά τη διάρκειά της παρατηρούμε τα μικρά εστιατόρια, τα οποία χωράνε το πολύ τέσσερα άτομα και σερβίρουν τοπικές λιχουδιές, τα κάρα που τα σέρνουν άλογα, τις γυναίκες και τους άντρες με τις πατροπαράδοτες τζελέμπα που ανεμίζουν στο βραδινό αεράκι. Η συγκεκριμένη αγορά είναι για τους ντόπιους και όχι για τους τουρίστες. Για τους τελευταίους έχουν φτιαχτεί ξεχωριστά παζάρια, όπου οι τιμές είναι απλησίαστες για τους Μαροκινούς.



Η ΚΑΡΔΙΑ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ

Κλείστε τα μάτια σας και φανταστείτε πως βρίσκεστε μπροστά σε μια τεράστια σκηνή. Ξαφνικά σηκώνεται η αυλαία και ο τόπος γεμίζει από σαλτιμπάγκους, γητευτές φιδιών, μουσικούς, χορευτές, χαρτορίχτρες, παραμυθάδες, εμπόρους και δεκάδες πάγκους με κάθε λογής νοστιμιές. Όλοι προσπαθούν να τραβήξουν το ενδιαφέρον των θεατών. Ωστόσο, για να παρακολουθήσεις οποιαδήποτε από αυτές τις «παραστάσεις» πρέπει να πληρώσεις μερικά δολάρια ή ευρώ. αλλιώς, γίνεσαι ανεπιθύμητος.
Στην Τζεμάα ελ Φνα χτυπάει η καρδιά του Μαρακές, και σίγουρα είναι δυνατή εμπειρία να χαθείς μέσα στο πλήθος και να απολαύσεις όσο περισσότερα μπορείς από τα δρώμενα που λαμβάνουν χώρα εδώ. Τα φίδια που μας πλησιάζουν «απειλητικά» στην ουσία είναι εντελώς ακίνδυνα. Από τη μέρα που γεννηθήκαν δέχονται τα αλύπητα χτυπήματα από το μπαστούνι ή την πίπιζα του ιδιοκτήτη. Έτσι, αν και όλοι νομίζουμε ότι χορεύουν στο σκοπό του οργανοπαίχτη, στην πραγματικότητα οι κινήσεις που κάνουν είναι από φόβο, για ν' αποφύγουν το ξύλο. Σε μια άλλη άκρη παρατηρούμε ντόπιους ντυμένους τραβεστί να χορεύουν το χορό της κοιλιάς. Λίγο πιο πέρα, κάποιος παίρνει μια καυτή τσαγιέρα και την ακουμπάει στο χέρι του χωρίς να δείχνει ίχνος πόνου ή ενόχλησης.
Χιλιάδες κόσμου κυκλοφορεί, περιεργάζεται, διαπραγματεύεται τις τιμές, αγοράζει. Σε αυτό το παζάρι θα βρείτε οτιδήποτε φτιάχνεται στη χώρα, παράνομο ή μη. ακόμα και πραγματικά δόντια και μασέλες! Πολλοί, μάλιστα, είναι εκείνοι που μας πλησιάζουν για να μας πουλήσουν μαροκινό χασίς, ψιθυρίζοντάς μας «Κιφ, κιφ, κύριε!». Επόμενη στάση τα σουκ του Μαρακές, παράδεισος για τα μάτια των Δυτικών.



ΣΤΗ ΜΕΔΙΝΑ

Φεύγουμε από την αγορά και μπαίνουμε στην Παλιά Πόλη, τη Μεδίνα. Στα σπίτια που έχουν γίνει μαγαζιά φιλοξενούνται όλα τα είδη τέχνης του Μαρόκου. Ό,τι μπορείτε να φανταστείτε∙ χαλιά, φωτιστικά και τανζίκ, μοναδικής ποιότητα και φινέτσας. Το Μαρακές, άλλωστε, φημίζεται για τα αντικείμενα από ξύλο, τα κοσμήματα από χρυσό και ασήμι και τα κεραμικά, όλα φτιαγμένα με περισσή τέχνη, καταπληκτικά και υπέροχα. Βέβαια, όταν θα ξεκινήσει η διαπραγμάτευση θα έχουμε να δώσουμε μια μεγάλη «μάχη», καθώς οι Μαροκινοί δεν έχουν καμία σχέση ούτε με τους Αιγύπτιους ούτε με τους άλλους λαούς της Ανατολής. Είναι σκληροί άνθρωποι που θέλουν να κερδίζουν πάντα, δηλαδή πάνω από το 200, 300% της αξίας των προϊόντων. Τα ethnic πολύχρωμα φανάρια, τα χειροποίητα χαλιά, οι ψάθες, οι αιώρες, τα σερβίτσια, οι λάμπες, τα χαϊμαλιά και όλα αυτά τα πράγματα που συνιστούν το παραδοσιακό στυλ των Βέρβερων θα σας κλέψουν την καρδιά και θα σας γεμίσουν με εικόνες για μια ολόκληρη ζωή.
Χρώματα, αρώματα, φασαρία. Αφήνουμε τον εαυτό μας ελεύθερο και χανόμαστε στα γραφικά δρομάκια για να χαζέψουμε τα χιλιάδες είδη που απλώνονται μπροστά μας.
Φεύγουμε κυριολεκτικά μαγεμένοι. Ούτε οι ντόπιοι με το κουραστικό συνεχές «μπαχτσίς, μπαχτσίς» δεν κατάφεραν να μας χαλάσουν τη διάθεση. Κάπως έτσι έκλεισε η πρώτη μέρα του ταξιδιού...
Το επόμενο πρωί, πιο ήρεμα πια, αποφασίζουμε να γνωρίσουμε καλύτερα την «Πόλη των Φοινίκων» - στην είσοδό της υπάρχουν εκατοντάδες φοινικιές και χουρμαδιές. Υπολογίζεται ότι εδώ, όπου οι άνθρωποι δείχνουν να κινούνται με σαφώς γρηγορότερους ρυθμούς απ' ό,τι στο υπόλοιπο Μαρόκο, ευδοκιμούν 300.000 τέτοια δέντρα. Το Μαρακές είναι εντυπωσιακό, τόσο με την αρχιτεκτονική, όσο και με τα μνημεία του, τα οποία μας θυμίζουν ότι επί 1.000 χρόνια υπήρξε πρωτεύουσα μιας αυτοκρατορίας που έφτανε μέχρι και την Ισπανία. Εδώ, θα ήταν παράληψη να μην πάρουμε τουλάχιστον μια μικρή γεύση από το παλάτι Νταρ ελ Μπαχία.



ΤΑ ΠΑΛΑΤΙΑ

Τίποτα στην πρόσοψη των ριάντ, μικρών παλατιών πλούσιων και ευυπόληπτων Μαροκινών, δεν προδίδει το μεγαλείο και την αρμονία που κρύβουν στο εσωτερικό τους. Στο Νταρ ελ Μπαχία, συγκεκριμένα, δεσπόζει μια μεγάλη αυλή με εντυπωσιακό μαρμάρινο δάπεδο, διακοσμημένο με τα περίφημα ψηφιδωτά πλακίδια ζελίζ. Ιδιαίτερα είναι και τα δωμάτια, φανερά και κρυφά, των 4 συζύγων και των 24 παλλακίδων που αποτελούσαν το χαρέμι του ιδιοκτήτη του, του μεγάλου βεζίρη Μπάα Αχμέτ. Το κεντρικό αίθριο είναι ένας χώρος όπου μαζευόταν η οικογένεια, αποτελώντας ταυτόχρονα κύρια πηγή φωτός και αερισμού. Εκεί επιτρέπονταν όλες οι «εξωτερικές» δραστηριότητες, μακριά από τα αδιάκριτα βλέμματα. Τα ριάντ έχουν, επίσης, καταπληκτικούς κήπους με σιντριβάνια, με επιρροές από εκείνους της Ανδαλουσίας και την παράδοση των ισλαμιστών ιπποτών του Κορανίου. Γενικότερα, τα κτίσματα αυτά αποτελούν αριστοτεχνικό πάντρεμα ανδαλουσιανής και αραβικής αρχιτεκτονικής. Σήμερα αυτές οι οάσεις μέσα στο Μαρακές δίνουν στον επισκέπτη μια εικόνα ξεχωριστής αισθητικής, η οποία έχει παραμείνει αναλλοίωτη στο πέρασμα πέντε αιώνων ιστορίας.




ΤΑ ΒΟΥΝΑ ΤΟΥ ΑΤΛΑΝΤΑ

Αφήνουμε πίσω μας το κοσμοπολίτικο Μαρακές και διασχίζουμε την Οροσειρά του Άτλαντα. Στόχος μας ήταν να φτάσουμε στην Ουαρζαζάτ, 200 χλμ. νοτιοανατολικά των παρυφών της Σαχάρας. Περνώντας από δρόμους με ατελείωτες στροφές, αντικρίζουμε άγρια, μεγαλειώδη τοπία. Το σκηνικό έχει αλλάξει. Βλέπουμε απέραντες «πεδιάδες» όλο πέτρα, που διακόπτονται πού και πού από λοφίσκους και λωρίδες με πράσινες χουρμαδιές στις όχθες μικρών ποταμών. Δίπλα μας, ομοιόμορφα χωριουδάκια, χτισμένα από λάσπη. Εδώ η ζωή κυλά σαν να μην την έχει αγγίξει ο χρόνος. Οι γυναίκες πλένουν τα ρούχα στο ποτάμι, ενώ άλλες με μικρά γαϊδουράκια φέρνουν από τη μία και μοναδική πηγή νερό στο σπίτι.
Μετά από 8 ώρες φτάνουμε τελικά στην ονειρική Ουαρζαζάτ, διάσπαρτη από κάσμπα και κσουρ, τα παραδοσιακά φρούρια των Βέρβερων, που έχουν φτιαχτεί από λάσπη αναμεμειγμένη με λεπτοτριμμένο άχυρο. Οι κάσμπα, οι οποίες μοιάζουν να έχουν βγει από παραμύθι, αποτελούσαν καταφύγια σε μια περιοχή όπου οι συγκρούσεις μεταξύ των ίδιων των Βέρβερων, ακόμα και πριν από 100 χρόνια, ήταν πολύ συχνές. Δίνουν την εικόνα ενός μαγικού παλατιού που αλλάζει αποχρώσεις ανάλογα με τη θέση του ήλιου.
Ο ξεναγός μάς εκμυστηρεύεται ότι σε κάποιες από αυτές τις μυστικές οχυρωμένες πόλεις ο κόσμος ζει σε συνθήκες που παραπέμπουν στον περασμένο αιώνα, χωρίς ηλεκτρικό, νερό και αποχέτευση. Την επόμενη μέρα θα γνωρίζαμε τους μοναδικούς Βέρβερους.



Η ΖΩΗ ΤΩΝ ΒΕΡΒΕΡΩΝ

Οι Βέρβεροι αποτελούν τους αρχαιότερους αυτόχθονες κατοίκους της χώρας, καθώς και ολόκληρου του Μάγκρεμπ, του τμήματος δηλαδή της βόρειας Αφρικής που -εκτός από το Μαρόκο- περιλαμβάνει την Αλγερία, την Τυνησία, και τη Λιβύη.  Μετά την επικράτηση του Ισλάμ, οι Βέρβεροι των πόλεων αναμείχθηκαν σταδιακά με τους Άραβες εισβολείς και επηρεάστηκαν από την κουλτούρα τους. Στις ορεινές, απομονωμένες περιοχές του κράτους, έχουν διατηρήσει μέχρι και σήμερα σχεδόν ανέπαφη την εθνική και γλωσσική τους ταυτότητα και τις ιδιαίτερες παραδόσεις τους, υιοθετώντας παράλληλα και τη «νεοαφιχθείσα» θρησκεία.
Σταματάμε στο Τεντουλασενίφι, ένα από τα πολλά χωριά του Άτλαντα, στο οποίο τα σπίτια είναι χτισμένα από άχυρο και λάσπη. Όταν βρέχει, μάλιστα, πολλά από αυτά διαλύονται, γίνονται ένα με το χώμα. Εδώ δεν υπάρχει νερό. Όσο για το ηλεκτρικό, ήρθε πριν από δυο-τρία χρόνια. Οι άνθρωποι ζουν σε άθλιες συνθήκες. Σύμφωνα με τις πληροφορίες μας, για να φτάσει το νερό σε όλες τις περιοχές του Μαρόκου θα χρειαστούν πάνω από 300 χρόνια.
Στα βάθη της χώρας, κοντά στη Σαχάρα, μπορείς να θαυμάσεις τις γυναίκες να περπατούν ντυμένες με μαύρες κελεμπίες, τις τζελέμπα, κεντημένες με πούλια. Ωστόσο, στις περιοχές όπου τα ήθη δεν είναι τόσο αυστηρά, τα ρούχα είναι πολύχρωμα και τα κεφάλια τους ακάλυπτα. Στο μεγάλο πανηγύρι του Ιμ ιλ τσιλ, που γίνεται κάθε χρόνο στο κεντρικό Μαρόκο, οι νεαρές κοπέλες των τοπικών βερβερίνικων φυλών έχουν τη δυνατότητα να συναντούν και να επιλέγουν μόνες το σύζυγο τους. Μάλιστα, περισσότερες έχουν διακοσμημένα τα χέρια και τα πόδια τους με περίτεχνα τατουάζ χένας και φορούν κοσμήματα από ασήμι, σμάλτο και κεχριμπάρι. Μία από αυτές μας καλεί να επισκεφθούμε το σπίτι της. Μπαίνοντας, διαπιστώνουμε πόσο απλή είναι η ζωή εδώ. Δεν υπάρχουν έπιπλα. Όλα τα μέλη της οικογένειας κοιμούνται στο πάτωμα, πάνω σε κουβέρτες και χαλιά. Οι τοίχοι δεν έχουν καμία επένδυση, είναι όμως μονωμένοι με άχυρο. Το συγκεκριμένο κορίτσι, μαζί με τις φίλες και τη μητέρα του, ψήνει το παραδοσιακό ψωμί στον ξυλόφουρνο, έξω από το κτίσμα. Το χωριό βρίσκεται κοντά σε μία από τις οάσεις, όπως άλλωστε και όλοι οι οικισμοί κατά μήκος του Άτλαντα.



Η ΕΡΗΜΟΣ ΣΑΧΑΡΑ

Είχε φτάσει μεσημέρι όταν αποφασίσαμε να εγκαταλείψουμε το χωριουδάκι και τους συμπαθητικούς κατοίκους του. Θα μπαίναμε για τα καλά στον Νότο του Μαρόκου και θα φτάναμε μέχρι το Ερφούντ και το χωριό Ρισσάνι, εκεί που σταματάει ο δρόμος και ξεκινάει η έρημος Σαχάρα. Ο δρόμος από την Ουαρζαζάτ μέχρι τη Μερζούγκα για τους Μαροκινούς έχει την ονομασία «Χίλιες κάσμπα», και αυτό γιατί περνάει από χαρακτηριστικές πόλεις και χωριά τις Σαχάρας, τα οποία αποτελούσαν προμαχώνες των λεγεωνάριων την εποχή που η χώρα αποτελούσε προτεκτοράτο των Γάλλων. Εδώ ερχόμαστε αντιμέτωποι με το φανατικό ισλαμικό στοιχείο. Οι γυναίκες είναι καλυμμένες από την κορυφή έως τα νύχια. Ο κόσμος είναι επιφυλακτικός μαζί μας και νιώθουμε πια τα εχθρικά βλέμματα των ανδρών.
Μετά από ένα εξαντλητικό ταξίδι 7 ωρών, φτάνουμε τελικά στο Ερφούντ για να ξεκουραστούμε και να ανακτήσουμε δυνάμεις, γιατί τα ξημερώματα θα μπαίναμε στην έρημο.
Στις 4 το πρωί ξεκινάμε για να διασχίσουμε την έρημο, να περάσουμε από το Ρισσανι και τη Μερζούγκα, και να αντικρίσουμε τελικά μετά από δύο ώρες τους μαγικούς αμμόλοφους της Σαχάρας. Φτάνουμε στην Ερ Τζάβα, μια περιοχή που σε βάζει στην έρημο. Περιμένουμε να ανατείλλει ο ήλιος, θαυμάζοντας τα θεσπέσια χρώματα πίσω από αμμόλοφους που φτάνουν σε ύψος 25 μ. Η παράδοση λέει ότι αυτός εδώ ο τόπος είναι η τιμωρία των κατοίκων του αρχαίου χωριού της Μερζούγκα. Λένε ότι πάνω σε ένα γλέντι δεν δέχτηκαν μια μητέρα με τα παιδιά της, και ο θεός τους καταράστηκε θάβοντάς τους στην άμμο. Από τότε κάθε μεσημέρι ακούγονται φωνές των κατοίκων που ζητάνε συγχώρεση για το αμάρτημά τους. Το τοπίο είναι μοναδικά επιβλητικό.
Είναι πραγματικά εξαίσια η αίσθηση τού να σκαρφαλώνεις στους αμμολόφους την ώρα που ο ήλιος αρχίζει να χαράζει, να νιώθεις το άγγιγμα της παγωμένης άμμου και να χάνεσαι στις καμπύλες των κατάλευκων ρευστών λόφων. Είναι η αίσθηση της ελευθερίας στη μαγεία της φύσης. Η έκταση της Σαχάρας είναι κάτι το ασύλληπτο. Πρόκειται για την μεγαλύτερη έρημο στον κόσμο, καθώς καταλαμβάνει 9 εκατομμύρια τ. χλμ.  Είναι, δηλαδή, σχεδόν ίση με τη συνολικό εμβαδόν της ευρωπαϊκής ηπείρου. Απλώνεται από τον ατλαντικό στις αρχές του Μαρόκου και της Μαυριτανίας, και επεκτείνεται μέχρι την Ερυθρά Θάλασσα στην Αίγυπτο και στο Σουδάν.



ΡΙΣΣΑΝΙ, Η ΠΥΛΗ ΤΗΣ ΕΡΗΜΟΥ

Το απόγευμα αφήσαμε τους απέραντους αμμόλοφους για το Ρισσάνι, ένα χωριό το οποίο θα μείνει χαραγμένο στο μυαλό όλων όσοι το επισκεφθούν, καθώς δεν θεωρείται ένα απλό χωριό, αλλά η πύλη της ερήμου. Τα παλαιοτέρα χρόνια έμποροι από τα ψηλότερα οροπέδια του Άτλαντα αντάλλασσαν εδώ αλάτι, χρυσάφι, ελεφαντόδοντο και, φυσικά, σκλάβους. Καραβάνια φημισμένων ταξιδευτών και εμπόρων σταματούσαν σε αυτό το σημείο για να εφοδιαστούν με νερό και τρόφιμα, πριν ριχτούν στην έρημο για ένα ταξίδι 2 μηνών. Φυσικά, σήμερα δεν έχει την παλιά του αίγλη, μας φανερώνει όμως την αντίληψη του φανατικού ισλαμικού στοιχείου του Μαρόκου.
Στην κεντρική πλατεία κυριαρχεί το χώμα, η πέτρα, τα άλογα, τα αυτοκίνητα και οι άνθρωποι. Οι ξεσκισμένες πλαστικές τέντες από τον αέρα, τον ήλιο και τη βροχή συνθέτουν την αγορά και προσπαθούν να στεγάσουν μικρές επιχειρήσεις που πουλάνε από πιπεριές, λάχανα, πεπόνια, μέχρι μεταχειρισμένα παπούτσια. Οι περισσότεροι άντρες φοράνε την παραδοσιακή κελεμπία, το μακρύ φόρεμα μέχρι τους αστραγάλους. Ο κόσμος ζει κυριολεκτικά σε μια διαφορετική εποχή. Μέσα στις οχυρωμένες πόλεις (κάσμπα), υπάρχουν άντρες, γυναίκες, παιδιά και ηλικιωμένοι οι οποίοι ακόμα πιστεύουν ότι κυβερνάει ένας βασιλιάς που έχει πεθάνει εδώ και 50 χρόνια. Κοινωνίες ολόκληρες λειτουργούν πίσω από τις κάσμπα χωρίς να γνωρίζουν τι γίνεται σε απόσταση 30 χλμ.



ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΚΗ ΦΕΖ

Αφήνουμε πίσω μας την έρημο και μετά από διαδρομή 450 χλμ., έχοντας διασχίσει κάθετα τα βουνά του μεγάλου Άτλαντα, φτάνουμε τελικά κατάκοποι στην πανέμορφη ιστορική πόλη της βόρειας Αφρικής, τη Φεζ. Στο παρελθόν, υπήρξε η καρδιά μιας μεγάλης αυτοκρατορίας που απλωνόταν μέχρι την ισπανική Ανδαλουσία. Ήταν το εμπορικό και θρησκευτικό κέντρο του Μαρόκου. Σήμερα η πρώτη εικόνα μάς δείχνει ότι διατηρούνται ακόμα τα σημάδια της παλιάς αίγλης και συνεχίζει μέχρι σήμερα να αποτελεί σταυροδρόμι πολιτισμών και παραδόσεων. Οι έντονες αντιθέσεις κυριαρχούν. Από τη μια μεριά φτώχεια, ανεργία, εξαθλίωση, σκληρός μουσουλμανικός φανατισμός, και από την άλλη πλούτη, χλιδή και δυτικές αντιλήψεις.
Η Φεζ στη πραγματικότητα είναι δύο πόλεις. Η σύγχρονη που οι Μαροκινοί αποκαλούν Τζέντι, και η Ελ Μπαλί, η παλιά, που ακόμα και σήμερα εκπέμπει ιδιαίτερη γοητεία, καλώντας μας να περπατήσουμε στα στενά σοκάκια με τις σκεπαστές αγορές, και να θαυμάσουμε την ισπανοαραβική αρχιτεκτονική, αφήνοντας τους εαυτούς μας ελευθέρους σε μια απίστευτη περιπλάνηση στους ελικοειδείς δρόμους της.



Η ΜΕΔΙΝΑ ΦΕΖ ΕΛ ΜΠΑΛΙ

Η Φεζ ελ Μπαλί είναι μία από τις μεγαλύτερες κατοικημένες μεσαιωνικές πόλεις του κόσμου (300.000 κάτοικοι), καθώς διατηρείται αναλλοίωτη εδώ και περίπου 800 χρόνια. Η ζωή εδώ κυλάει σε «αρχαίους» ρυθμούς, με τους ντόπιους να ακολουθούν τις παραδόσεις των παππούδων τους. Θεωρείται η καλύτερη Μεδίνα του Μαρόκου, καθώς σε αυτήν μπορείς να βρεις ό,τι πιο φανταχτερό υπάρχει στη χώρα. Ωστόσο, αν και είναι εύκολο να τη διαβείς, πολύ δύσκολα βρίσκεις το δρόμο του γυρισμού. Αυτοί που την ξέρουν καλά λένε πως έχει τουλάχιστον 1.000 δρομάκια που οδηγούν σε αδιέξοδο.  Γι' αυτόν το λόγο, καλό είναι να έχετε μαζί σας έναν ντόπιο ξεναγό που γνωρίζει τα σοκάκια.
Στα μεγάλα και μικρά μαγαζάκια πωλούνται όλα τα είδη τέχνης του Μαρόκου. υπέροχα και ποικιλόχρωμα χαλιά, δερμάτινα κατευθείαν από την «πηγή», άψογα κεραμικά φτιαγμένα στο χέρι, καφτάνια σε τεράστια ποικιλία, ξυλόγλυπτοι καθρέφτες σε σχήμα μιναρέ, ζωγραφισμένοι και λακαρισμένοι, και χιλιάδες άλλα.
Να σας πω την αλήθεια, με την πρώτη ματιά μοιάζει με ένα χάος από σπίτια και μαγαζιά, τα οποία ξεπετάγονται τυχαία ακόμα και στον πιο στενό χώρο. Κι όμως, στην πραγματικότητα όλα ακολουθούν συγκεκριμένο ρυμοτομικό σχέδιο. Οι δρόμοι φωτίζονται από ανοίγματα σε μερικά τείχη που επιτρέπουν στον ήλιο να μπει, και παράλληλα κρατούν το εσωτερικό δροσερό και με καθαρό αέρα. Τα τζάμια είναι τα εστιακά σημεία μέσα στην αγορά. Τα μαγαζιά, όπως μας είπε ο ξεναγός μας, είναι φτιαγμένα με αυστηρή ιεραρχία
Τα πράγματα που μπορεί να δει κανείς εδώ είναι πάρα πολλά. Τα πιο εντυπωσιακά, όμως, είναι σίγουρα τα περίφημα βυρσοδεψεία. Η εικόνα αυτού του μέρους είναι καταπληκτική αλλά η μυρωδιά ανυπόφορη, και για να την αντέξουμε μας δίνουν ένα ματσάκι μέντα να βάλουμε κοντά στη μύτη μας. Εδώ η επεξεργασία των δερμάτων γίνεται με μια τεχνική που χρονολογείται πριν από 500 χρόνια. Εξακολουθούν να μεταφέρονται με γαϊδούρια στα εργαστήρια, ενώ η επεξεργασία και το βάψιμό τους γίνονται σε πηγαδάκια φτιαγμένα από τούβλα, λάσπη και κεραμίδια. Όλες μας οι αισθήσεις βρίσκονται σε εγρήγορση. Τα πάντα γύρω μας μοιάζουν με μια τεράστια μυρμηγκοφωλιά όπου όλοι σπρώχνονται. Άνθρωποι διασταυρώνονται με γαϊδούρια, ντόπιοι και τουρίστες γίνονται μια πολύχρωμη μάζα. Σε κάθε γωνιά μάς σταματούν διάφοροι μικροαπατεώνες για να μας πουλήσουν ό,τι μπορεί να βάλει το μυαλό σας. από χασίς μέχρι κοσμήματα της γιαγιάς τους.



ΕΠΙΛΟΓΟΣ

Το Μαρόκο είναι ένα παραμυθένιο αφρικανικό κράτος. Είναι ένας μυθικός τόπος που ξεκινάει από την έρημο της Σαχάρας και φτάνει μέχρι τον Ατλαντικό ωκεανό. Για να ζήσετε το όνειρο και να μπείτε στην ατμόσφαιρα της χώρας, πρέπει να γίνετε ένα με τους Βέρβερους αλλά και τους Άραβες των αυτοκρατορικών πόλεων. Νιώστε την παράδοση και αφήστε τον εαυτό σας ελεύθερο. Σίγουρα θα βιώσετε μια πραγματικά μοναδική εμπειρία.